Thursday, July 23, 2009

Ketuanan Melayu – Tuan & Hamba?

Malaysia punyai wajah-wajah Melayu, Cina, India, dan wajah-wajah minoriti kaum lain. Tidak kurang juga dihiasai dengan wajah-wajah bangla yang bekerja di stesen minyak, warga indonesia yang bekerja ditapak pembinaan, rakyat nepal yang bekerja di kilang, rakyat india yang bekerja di restoren, dan bermacam-macam wajah. Tapi secara realitinya penduduk asal Malaysia atau Tanah Melayu adalah orang Melayu. Disebabkan proses penjajahan yang berlaku selama 446 tahun, maka berlaku lah banyak migrasi penduduk dari hampir seluruh pelosok dunia.

Kedatangan orang portugis, belanda dan inggeris. Untuk apa? Kemudian kedatangan warga cina dan india. Untuk apa? Tapi seluruh dunia tahu Malaysia mengamalkan demokrasi berpelembagaan. Menerima mereka sebagai warga negara. Melindungi hak-hak Melayu melalui Akta 153. Tapi sejak akhir-akhir ini ramai yang mempertikaikan hak-hak keistimewaan Orang Melayu. Bukan saja cina dan india dok bising buat huru hara pasal kerelevenan Akta 153, malah orang Melayu sendiri dok sokong mereka. Untuk apa semua ini? Adakah mereka tak tahu malu? Adakah Ketuanan Melayu sudah tidak relevan? Patutkah dimansuhkan?

Peristiwa 13 mei sudah cukup memberi pengajaran kepada rakyat Malaysia. Adakah dengan mempersoalkan Ketuanan Melayu akan berlaku lagi peristiwa 13 mei? Ramai yang tidak tahu maksud sebenar ketuanan Melayu, yang mereka tahu hanya menyelak Kamus Dewan dan menterjemahkannya setiap ayat. Maka terjadilah salah faham dengan secara kasar mereka faham yang Ketuanan Melayu itu adalah bersifat Melayu akan jadi tuan dan kaum-kaum lain akan jadi hamba. Fahaman inilah yang dijaja merata-rata tempat dan cuba juga dimasukkan kedalam otak-otak orang Melayu.

Mereka mahukan perubahan. Kalau US sudah boleh menerima presiden dari orang yang berkulit hitam, Malaysia pun boleh. Apa sudah jadi? Apa cara sekalipun perubahan yang diminta dan dituntut, rakyat Malaysia tetap memilih cara yang aman.

No comments: