Thursday, July 16, 2009

NAUSEA~. . . . .Kejelekan & Kemualan!

 

tahniah team produksi. anda telah berjaya menyerlahkan kejelekan & kemualan filem pendek ini. benci! memaparkan dua watak yang mendokong ideologi ‘punk’. sangat kotor. jijik. menjelekkan. tapi yang sangat aku terkesan ialah dengan ceritanya.

Nausea memaparkan bagaimana dua orang pengamal punk ini mengislamkan seorang ‘apek jalanan’ (watak apek ini tunjukkan seperti orang yang bodoh dan tak tahu apa-apa), walaupun kalau dilihat dua watak punk ini langsung tidak mengamalkan ajaran Islam yang sebenarnya. bertatu. tidak solat. minum arak. pegang anjing. mandi pun tak. kelakuan yang tidak senonoh. tapi mempunyai naluri belas kasihan yang agak bagus. sayang pada haiwan (bela kucing dua ekor).

sakit yang dialami apek ini semakin tenat. dua watak ini cuba mencari tempat tinggal lain untuk keselesaan apek. mereka meninjau rumah-rumah kebajikan dan rumah-rumah orang tua. sehinggalah mereka berjumpa dengan sekumpulan alim (yang lengkap berjubah dan serban). fikiran mereka berubah.

apa yang mereka buat ialah mengislamkan apek ini! eksploitasi agama! (bak kata sang director~Ares Bahar)

 

aku tidak begitu senang dengan eksploitasi agama di dalam filem. terutamanya apabila ia melibatkan Islam! di dalam Islam tiada paksaan. apa yang aku nampak di dalam Nausea ini, apek ini di Islam kan secara paksa sebab apek ini seperti menuruti apa sahaja suruhan dua watak punk ini. memeluk Islam bukan secara rela hati. memeluk Islam bukan dengan keikhlasan. kerana tidak mahu terbeban  dua watak punk ini sanggup melakukan apa sahaja untuk melepaskan beban mereka. aku sangat tidak setuju dengan hali ini. ini kerana ia menggambarkan yang Islam itu adalah agama paksaan.

betul kata Bebra Mailin, jika orang bukan Islam yang menonton mereka pasti terguris! sebenarnya aku mengambarkan yang pengIslaman apek ini adalah datang dari kesedaran dia sendiri tapi sebaliknya berlaku. sangat tidak diduga. malah apabila apek mualaf ini diserahkan kepada sekumpulan alim, kedua-dua mereka bersorak kegembiraan. ingatkan ia akan mendatangkan keinsafan. sangat sedih. apa gunanya jikalau diri sendiri masih berada ditakuk yang lama.

 

maaf. ini adalah seratus peratus pandangan peribadi aku. jika ada tersalah dan tersinggung harap diterima dengan keterbukaan. maaf ya team produksi Nausea. penambahbaikan.

 

 

6 comments:

Aidi Rahimi Ibrahim said...

Salam,
Fariz, saya link-kan dari blog saya nanti..:-)

Unknown said...

to aidi : thanks encik Aidi!!!!

azri abu hassan said...

tahniah review anda. Kita baru belajar film criticism dan concept of film form.

fariz, "film as film"

Unknown said...

to aah : yeah.thanks azri.....

Anonymous said...

kotor?jijik?menjelikkan?

it's really not for your genius critical little mind to decide.

congrats ares bahar & the whole production team for making other people sick,disreputable and nausea from the short.

now u know why it is entitled 'Nausea'.

Unknown said...

to tanpa nama : terima kaseh....walau siapa pun kamu~