Tuesday, December 2, 2008

[UPDATED]retorik hidup

"dunia yang penuh dengan merapu dan di bayangi dengan masa silam yang di bawa bersama2 dengan masa sekarang"


tapi sekadar apa yang diingini di isi melalui nafsu serakah. kenapa ya manusia sanggup melakukan sedemikian setelah masa yang dialaminya berlaku sedemikian. tidak serikkah manusia ini. masakan apa yang dituruti ini adalah sebahagian daripada ego dan kebodohan yang ketara. tidak pernah terlintas untuk memikirkan masa dulu sebagai teladan tetapi di ambil sebagai pengalaman. salah tu. pengalaman dijadikan sebagai pedoman dan petunjuk kehidupan supaya tidak akan melakukan kesilapan yang sama. tetapi kenapa melakukan juga perkara yang sama detelah diri diab secara membuta dan dicaci hina secara halus.


tidak malukah dengan kami yang dianggap sebagai rakan dan juga peminta ilmu mu. mengapa sanggup menggadaikan maruah dek kerana apa yang diingini dicapai. kenapa sanggup meninggalkan kesetiaan yang suci dan menghancurkan sebuah syurga dunia.bagaimana pula dengan zuriat yang ditinggalkan. adakah tahu bahawa apa yang ditinggal akan melangsungkan kebencian dan kekejaman. siapa yang patut dipersalahkan sekiranya terkena balik kepada zuriat. sungguh kejam dan derita ini akan berlangsung sehingga tujuh generasi!


tulisan yang bermegah dengan pemikiran yang tinggi rupa2nya adalah topeng yang membelakangi kepandaiannya. segala yang dicurah seperti sia2 dek perbuatannya yang melampau dan tidak ada pemikiran. sesungguhnya manusia takkan bisa menikmati semua tanpa ikhlas dariNYA. sesungguhnya manusia tak bisa melakukan semua tanpa restu ILAHI. sesungguhnya juga manusia hanya secebis daripada kekuasaan ALLAH. sungguh kerdil manusia. takkan tak sedar yang dilakukan itu hanyalah sebuah penipuan.


fikir2kanlah dan selamat berfikir.

3 comments:

~lina~ said...

BIASELAH, NAME PUN HIDUP.

M.U.S.E said...

"tulisan yang bermegah dengan pemikiran yang tinggi rupa2nya adalah topeng yang membelakangi kepandaiannya."

ya!!
setuju amat..

eh, tapi kan dia kata tak elok mengutuk menghina kat sini...nnt dpt dosa...
dpt dosa yg lagi besar dr dosa dia kowt~

fariziskan said...

lina : hidup pun name....


muse : hekehek.....seram la ....