Monday, February 16, 2009

Lateral Thinking

Pemikiran lateral membawa maksud cara menyelesaikan masalah dengan menggunakan daya imaginasi (bukan dengan menggunakan logik atau cara-cara pemikiran yang biasa) sehingga dapat menghasilkan pelbagai pendekatan yang kelihatan luar biasa (kadang-kadang agak luar biasa sedikit) tetapi amat berkesan.

Pemikiran Lateral ialah satu cara penyelesaian masalah dengan menggunakan daya imaginasi bukan secara logik atau tradisional. Ia adalah pemikiran yang menitikberatberatkan pelbagai jenis jawapan dan ia digunakan untuk lari daripada idea-idea yang sudah lama dan sudah biasa diamalkan. Pada masa yang sama  ia juga bertujuan melepaskan diri daripada cengkaman persepsi-persepsi lapuk untuk mencari dan mencipta idea-idea baru.

Dr. Edward de Bono

 

Perkembangan filem-filem di Malaysia sangat perlahan dari segi kandungan dan pengisiannya. Hal ini kerana filem-filem Malaysia masih berlegar-legar di takuk idea yang lama. Hal ini menyebabkan idea-idea yang disumbang melalui filem-filem adalah idea yang konvensional. Masalah utama yang dilihat ialah melalui filem komedi di Malaysia.

Memang diakui bahawa rakyat Malaysia menonton filem untuk berhibur sahaja bukan untuk berfikir. Ini dapat melihat melalui penerbitan filem-filem komedi yang pesat setiap tahun. Filem-filem komedi ini bukan sahaja mempunyai idea yang konvensional malah ia memaparkan komedi yang memperbodohkan penonton iaitu komedi splastik.

Komedi splastik atau lawak splastik ialah lawak yang menggunakan tubuh badan, memek muka, dan juga mengenakan orang lain untuk membolehkan yang menonton ketawa. Namun jika dilihat dari keberkesanan berfikir, komedi ini hanya untuk menghiburkan penonton sahaja. Tetapi penonton yang melihat filem untuk berfikir akan berfikir adakah mereka akan melihat lawak sedemikian. Oleh itu, mereka lebih dahagakan lawak-lawak yang berintelektual seperti komedi absurd.

Komedi absurd merupakan komedi situasi yang mana lawaknya terletak pada dialog dan situasi. Tidak memaparkan memek muka atau terencat akal untuk menghiburkan penonton. Ia merupakan sebuah konsep komedi yang bukan konvensional kerana komedi ini dibuat memerlukan daya imaginasi yang tinggi dan amat berkesan.

memang tiada masalah jika filem-filem komedi ini ditayangkan Malaysia. namun diakhirnya penonton disajikan sebuah idea yang sudah lapuk. sudah tentu kecewa. tetap juag berlaku paradoks. walaupun filem komedi spalstik ini boleh dianggap sebagai filem sampah, ia tetap mendapat sambutan penonton. panggung tetap penuh walaupun sudah dekat dua bulan ditayangkan.

banyak bezanya filem ini jika dibezakan dengan filem yang bagus. banyak juga celanya jika dibandingkan dengan filem-filem yang intelek. kita ambil contoh filem arahan Afdlin shauki yang terbaru iaitu Los Dan Faun (2008). masuk panggung pada 4 disember 2008. ini pendapat peribadi setelah membuat seberapa penyelidikan. pengarah sudah menyatakan filem ini berunsurkan komedi absurd. dan ia memang wujud di dalam filem ini. bagi yang sudah menonton, filem ini tiada unsur komedi splastik. komedinya sangat menarik kerana ia membuatkan penonton berfikir dan ia mengaitkan sesuatu situasi itu dengan sesuatu.

 

 

p/s : komedi filem ini sangat bagus. kredit untuk Afdlin Shauki. sekurang-kurangnya filem Malaysia sudah nampak perubahannya. . .

2 comments: