Monday, August 24, 2009

Melayu itu terkenal dengan kuasa politiknya…betul tak?

 

 

kalau dulu Melayu berpolitik dengan penuh keikhlasan, kerana ingin menuntut kemerdekaan. tapi sekarang adakah keadaan Melayu yang berpolitik masih sama seperti dahulu. negara sudah merdeka. apa yang mereka buat? mempertahankan kemerdekaan? mempertahankan hak milik Melayu? mempertahankan institusi Kesultanan? adakah mereka sedang melakukan seperti sedemikian? betul kah? rasanya tidak. bukankah mereka lebih suka mempertahankan diri sendiri. lebih gemar mempertahankan hak milik peribadi. lebih suka mempertahankan jalinan peribadi masing-masing. kenapa jiwa mereka tidak seperti jiwa pejuang kemerdekaan dahulu? mahu salahkan siapa? mahu salahkan benih-benih yang nenek moyang kita lahirkan? mahu salahkan abah dan  mak kau? siapa yang salah? siapa yang mampu jawab segala yang persoalan ini untuk aku setelah apa yang aku lalui selama 3 hari ini.

selama 3 hari ini hidup aku penuh dengan warna warni serta kegelapan kehidupan. ramai yang cuba mempengaruhi aku untuk berpihak kepada mereka-mereka yang dibenci. banyak sudah aku temui mental-mental baru di dalam kepala-kepala mereka. sangat berdendam terhadap mereka-mereka yang mereka tidak suka. tanpa tahu. tanpa tanya. serta tanpa sapa. terus mereka menyalah antara satu sama lain. terus berkata antara satu sama lain.terus menerus mengungkit apa yang mereka lakukan dan apa yang mereka taburkan. macam itu kah cara-cara orang yang sedar bekerja? aku rasa tidak sama sekali! mereka semua buta dengan apa yang mereka tanggung! buta dengan diri sendiri!

bukan aku mahu celikkan celaka kau dengan mata-mata yang sedang lihat. cuma kata nista yang kau tabur telah jadikan aku amarah dan kejam. jangan kau fikir kau sangat berpengalaman memerlukan aku hormati kau. jika aku yang cetek ini kau tak hormat, bagaimana mereka mahu hormati kau? jangan jadi buta pada diri sendiri lah! aku dilahirkan dengan sifat amarah tetapi aku mengajar diri aku untuk tidak seperti sedemikian. aku berjaya. tapi tolong jangan bangkitkan amarah aku. sebab aku sangat benci dengan diri sendiri apabila kejam.

 

salurkan maaf kepada mereka-mereka yang faham dan terasa. sekian, padan muka!

 

2 comments:

Firdaus Roslan said...

apabila fariz meluahkan perasaan amarah dia...
betol2 marah dia...
ko rasa incident pakcik teksi yg "berkopiah" tuh ader kait mengait ngan politik ker?
ingat x maser kiter jumpe Najib maser MMS aku tanya soalan bahawa Nik Aziz penah cakap, pada zaman nbi, nabi memperjuangkan agama, tapi pada zaman sekarang, UMNO memperjuangkan bangsa,, n then najib cakap aper?
"derang tuh cakap x serupa bikin, harap pakai kopiah n cerita pasal agama, tapi wat fitnah sana sini,,,tuh sume hipokrit tuh"

kalo aku jdi ko, kalo ikutkan perasaan daah muda aku yg mengelegak ni, aku nak ajer maki pakcik2 tuh,,,kalo nak org muda respect derang, first derang pun kena tunjuk respect kat kita gak,,,
jangan ingat dah tua leh cakap aper je n wat ape je nak,,,memalukan bangsa, sanggup paw duit dari student....
boleh buang lah kopiah tuh,,
hipokrit semata2,,,
cam ni ker melayu?

Unknown said...

daus : ape yg kite boleh buat ad a student?

bila kite memberontak dikatakan kurang ajar...bila kita turuti dikatakan bendul...

bila berdiam dikatakan dayus...

so sape yg salah?

mereka!