Tuesday, October 21, 2008

retorik aku sebagai seorang pelajar....

"Retorik merupakan seni atau teknik memujuk melalui bahasa lisan, visual atau tulisan. Definisi retorik sudah diperluas sejak retorik dijadikan satu bidang kajian di universiti. Oleh itu, retorik klasik berbeza dengan retorik kontemporari yang turut melibatkan analisis teks tulisan dan visual."

secara retoriknya, kehidupan aku penuh dengan keretorikan (entah ada x istilah keretorikan ni dlm dewan bahasa). aku banyak berfikir mengenai bahasa yang perlu aku tuturkan setiap hari. aku pening memikirkan hal ini. aku seperti tiada keyakinan untuk menuturkan kata2 kerana aku sedar retorik kata-kata aku selalu tidak kena pada tempatnya. sering saja aku terdiam apabila menyertai sesuatu kelompok. aku cube utk mempelajari retorik kehidupan mereka tetapi aku rasa xbleh. sebab tu aku hanya diam saja jika aku menyertai sesuatu kelompok retorik yang baru.aku memang janggal jika bertemu dengan gaya retorik lain yang baru. retorik aku mcm mengambil masa utk menerima gaya retorik yang lain.

rasanya disekeliling aku suma tidak sedar kehidupan adalah pemujukan. seperti makna retorik itu juga. manusia sangatlah fleksibel. mereka mampu buat apa saj dlm kehidupan.tapi perbuatan mereka dibataskan TUHAN. seperti aku juga. aku mampu melakukan semua perkara. cuma aku tiada keyakinan utk menterjemahkan makna retorik dlm kehidupan. aku mahu tahu semua perkara tetapi tahap retorik aku belum sampai tahap yang diharapkan. cara retorik aku tidak boleh diterima oleh orang sekeliling.

aku selalu mengharapkan apa yang aaku lakukan akan menjadi suatu retorik yang sangat hebat. harapan adalah suatu yang mebawa kepada apa yang kita impikan,









p/s : kita selalu mengharapkan impian menjadi kenyataan.....

4 comments:

Cik-MeGa said...

most of entri sy di blog juga kadangkala adalah retorik untuk menyampaikan sesuatu kepada seseorang..
tp, jarang ada yg berprihatin dgn retorik sy tuh...

Aina said...

emm...
sering sgt berdepan dgn retorik manusia yang mahukan kepentingan..

hidup penuh pujuk rayu!!!

Anonymous said...

aku suka retorik yang kau ceritakan,
tapi aku sensitif dengan perkataan "retorik" itu sendiri.

:)

Unknown said...

ungu : memang orang lain xkan ambil tahu retorik kita...mereka suma selfish...mHU Thu diri sendiri shaja...

mastikus : kadang aku rasakan manusia disekeliling aku sangat lah ego dan mereka hanya tahu kelemahan org lain...mereka tak mau tahu kelemahan diri sendiri yang sangat memalukan...

coffeeholic : retorik sering menjadikan kita allergic...