Friday, November 14, 2008

belajar dari satu perkara

pembelajaran adalah perkara yang sentiasa dilakukan oleh manusia selagi dia masih hidup. bagi aku pembelajaran yang paling berkesan adalah belajar dari kesilapan diri sendiri. ia sangat berkesan untuk kita lebih menjiwai watak diri sendiri di dalam kehidupan. memang benar jika kita belajar dari yang lebih tua atau yang lebih berpengalaman ia menjadikan kita lebih selesa menempuhi kehidupan. tetapi ia akan menjadikan kita sangsi tentang makna kehidupan lebih-lebih lagi apa yang kita rasa ketika kita melakukan kesalahan atas pembelajaran kita.

cuba anda fikir bila kita melakukan kesalahan atas kesilapan sendiri, pasti kita yakin dan berazam tidak mahu melakukannya semula. ia akan menjadi satu motivasi pada diri sendiri dan ia adalah guru atau pendidik yang paling berkesan bagi manusia. manusia tidak semestinya melakukan sesuatu perkara dengan sangat sempurna. ia akan ada salah satu yang akan dicaci maki. pada dasarnya manusia akan terasa kecil apabila mereka ini dicaci maki. macam yang biasa kita rasakan, apabila kita melakukan kesilapan dan terus dipersalahkan pasti kita akan terasa kecil sangat. ia adalah kebiasaan.

pada mulanya sifat manusia yang suka akan perubahan akan membawa diri mereka ke sebuah tempat yang akan menyenangkan diri sendiri. tetapi harus diingat untuk sampai ketempat itu adalah sesuatu yang paling sakit untuk ditanggung di dunia yang penuh khayalan ini. lmrahnya manusia sering melupakan yang lama. apa yang nak dikatakan adalah menjadi apa yang nak dilakukannya. jadi sekiranya manusia mahu melakukan sesuatu pasti mereka ini akan berkata di dalam hati tentang perkara yang akan dilakukannya kemudian.



p/s : sangat sukar mahu membuat keputusan dan sangat sukar untuk kita keluar dari belenggu kesilapan yang diri sendiri lakukan......

4 comments:

mastikus said...

saya dulu mengaku saya takkan berubah..


dah berubah lah sekarang..

mcm mane ye..~

CikAjune said...

sesiapa yang ada skrip untuk telemovie, boleh bgtau saya cuz mak sedara saya tgh cari orang yang ada skrip telemovie untuk dihantar pada astro.kalau boleh nak yang boleh target market.dan nak skrip dalam minggu nie jugak. enything, tolong inform saye ye!bgtahu jugak kawan2 lain yang berminat. thanks!

fariziskan said...

mastikus : manusia setiasa berubah.....


ajune : aku ada sebuah skrip bertajuk 'perca cinta papa'...masih tersimpan lagi....

tulipbiru said...

xbleh t'lps ckp..
coz hnya msa tntukan s/ada kita akn berubah @ tak ;p