Tuesday, January 13, 2009

ada sebuah kisah .....

kisah dicipta bersama dengan sebuah impian yang halus. kisahnya adalah menceritakan bagaimana  seorang manusia membahagikan antara kehidupan dengan kemanusiaan. apa bezanya antara kemanusiaan dan kehidupan? jauh sangat ke bezanya atau dekat sangat bezanya? selainnya tiada perbezaan?

fade in.

seorang lelaki memakai serban hitam berbaju gamis putih dan berseluar hitam singkat. lelaki ini memaki selipar putih. dia memeluk sebuah bungkusan di dadanya. dia berjalan di balik sebuah sampan yang rosak. dia nampak lemah. susuk tubuhnya juga kurus dan kulitnya seperti dibakar terik mentari. dia terjatuh. airmatanya mengalir perlahan-lahan. tangisan lelaki ini mula kedengaran. dia mengengsotkan tubuhnya lalu bersandar di balik sampan yang rosak. dia mengambil bungkusan yang dipegangnya dan membuka bungkusan itu.

cut to/

sebuah kereta nissan fairlady masuk dan berhenti betul2 dihadapan pintu masuk utama. enjin masih kuat menderum. cermin gelap menghalang untuk melihat siapa pemandunya. enjin berhenti menjerit. pintu kereta dibuka dan sepasang kaki kelihatan. pemuda2 disekitar mula memandang ke arah kereta itu. seorang wanita berdiri dengan lagaknya. dia memakai kacamata hitam dan berpakaian pejabat. tangannya memegang sebuag beg berwarna hitam. bau wangian mula menerjah ke uadara. langkahnya sangat angkuh. pemuda2 memandangnya sangat agung. tiba di pintu utama, seorang pemuda berlari ke arah pintu utama dan terlanggar wanita itu. mereka berdua jatuh.

cut to/

di dalam bungkusan itu terdapat sebuah Al-Quran dan sejadah serta sedikit roti yang sudah berkulat. lelaki itu mengambil roti itu. tangannya menggeletar. dia menyuapkan roti itu ke dalam mulutnya. tangisan masih kedengaran. dengan secara tidak sengaja roti itu jatuh dari tangannya. dia memejamkan matanya lalu mengambil Al-Quran. helaian demi helaian diselak tanpa dibaca. tiba pada helaian yang tertera Surah As-Sajadah, dia semakin kuat menangis. dia membaca surah itu dengan nada yang sangat halus. hanya tangisan yang kedengaran. tangisan dan terus menangis tanpa menghiraukan air laut semakin pasang.

cut to/

wanita itu terus memukul kepala pemuda itu dengan beg tangannya. pemuda itu ketakutan dan terus beredar dari tempat kejadian. wanita itu merungut sendirian. pemuda2 yang memerhatikanya hanya sinis memberi reaksi. wajah wanita itu merah padam. bajunya koyak di lengan. seluarnya koyak di lutut. dia memaki sendirian. bangun da terus melangkah dengan wajah yang bengis tanpa sedar kunci keretanya jatuh ke lantai. dia terus masuk ke dalam lif.

cut to/

mata pemuda itu semakin malap. air laut sudah sampai ke sampan rosak. matanya pejam dan Al-Quran yang dipegangnya jatuh ke pasir yang sudah dibasahi air laut. air sedikit demi sedikit menutup tubuh pemuda itu dan akhirnya pemuda itu terapung-apung dan di atik2 oleh ombak yang mengganas. dia hilang disebalik ombak yang kunjung tiba.

cut to/

pemuda yang melanggarnya mengambil kunci kereta itu dan terus berlari masu ke tandas.

fade out.




p/s : adakah terungakai perbezaan kemanusiaan dan kehidupan melalui kisah di atas?

No comments: