Monday, January 19, 2009

bukit kepong VS ayat-ayat cinta

VS


ayat-ayat cinta, sebuah bingkisan percintaan mekar tanpa mengabungkan unsur2 klise.novelnya amat mendalam.terdapat banyak yang tersirat.malah amat membanggakan pabila dibaca dengan teliti.namun filemnya seakan-akan kosong.walaupun masih ada insan yang menyatakan filemnya sangat bagus, tapi jika dibandingkan dengan novelnya ia masih terdapat banyak lompong.memang hebat kedua2nya.semester ini saya akan menjadikan novel ini sebagai bahan kajian. saya akan kaji dari segi adaptasinya ke dalam filem.mencari mana yang dikatakan lompongan2nya.apa yang dikatakan romantis dan harmonis dalam kedua2nya.saya sgt ternanti2....................


bukit kepong, sebuah catatan sejarah berdasarkan kisah sejarah Malaysia.semasa di tingkatan empat, saya membaca novel ini sebanyak 2 kali.sangat suka pada penceritaannya di dalam novel.namun filemnya masih lagi meragukan.mungkin kerana ia dibuat ketika era filem 1980an.dimaafkan la.secara jujurnya novelnya lagi hebat berbanding dengan filemnya.ingin juga aku membuka ruang utk memikirkan kelebihan novel dan filem bukit kepong.jika berjaya akan aku belajar sebuah perkara yang sangat baru dan hebat.juga aku ternanti2............





p/s:aku masih x mampu menulis novel...apatah lagi sebuah cerpen....kecilnya aku di dunia penulisan....ermmm....


No comments: