Wednesday, January 21, 2009

cinta halus . . .

maknanya cinta sememangnya sangat mendalam. kita tak dapat memaknakan cinta untuk orang lain. cinta itu adalah diri sendiri. cinta yang dilihat hanyalah sebuah cinta yang manusia itu sendiri rasa. kita hanya melihat luaran cinta itu sahaja. dalamannya hanya diri semdiri yang rasa. cinta tidak membawa kita menjadi lupa. tetapi yang melupakan diri sendiri adalah sifat manusia. cinta juga tidak menyalahkan sesiapa tetapi manusia itu sering menyalahkan diri sendiri. tapi mengapa manusia sering menodai cinta yang dibina? kerana cinta itu adalah pendorong. pendorong yang membawa manusia kepada segala-galanya.

jika manusia mengatakan cinta itu membawa kemusnahan, katakan pada manusia itu, dunia ini wujud kerana cinta. manusia wujud kerana cinta. tanpa cinta siapalah kita ini. tanpa cinta meragukan kita hidup sebagai manusia. Tuhan sangat Pengasih kerana mengurniakan perasaan cinta kepada setiap kita. tanpa cinta kita tidaka akan kenal siapa Tuhan. cinta manusia kepada Tuhan adalah mengabdikan atau menghambakan diri kepada Pencipta. secara fitrahnya di dalam hati manusia terdapat secebis untuk mempercayai Tuhan. tidak kira kepercayaannya itu waras atau tidak waras. ini membuktikan manusia mempunyai cinta terhadap Yang Maha Esa. cinta yang dibawa ini mendorong kepada penghidupan yang abadi di akhirat nanti.

cinta yang dirasai semasa manusia menjadikan manusia itu kenal apa itu dunia dan sekitarnya. manusia tidak akan hidup tanpa cinta. keluarnya manusia dari rahim ibunya sudah terbit perasaan cinta yang sangat suci. ikatan cinta yang wujud menyebabkan manusia itu sering rasa dihargai dan disenangi.kalau cinta yang dibawanya indah, maka indahlah penghidupannya di dalam pecintaan. kalau kata buruk cinta manusia itu, maka buruklah dunia yang sedang dilaluinya. cinta sangat halus maknanya. manusia akan sentiasa bercakap mengenai cinta. manusia tidak akan berhenti bercakap mengenai cinta. cinta akn terus melakuakan apa yang patut dilakukannya ke ats muka bumi terhadap manusia.

 

p/s : cinta yang halus susah di makna kan oleh sesiapa….

3 comments:

MeGa said...

cinta tu satu tanggungjawab...
=)

fariziskan said...

memang ia satu tanggungjawab..

tapi adakah manusia itu paham apa itu tanggungjawab dalam bercinta?

MeGa said...

tanyalah pada manusia tu...