Thursday, April 30, 2009

naif

hari ini 30 april. hari terakhir bulan april. hari terakhir bulan 'kematian' aku. lepas ini aku akan bebas melangkah dengan gembira. bebas melangkah ke alam yang aku impikan. namun tidak semua yang diimpikan mampu direalisasikan. aku pulang ke rumah dengan hati yang tenang dan suci. ku lihat rumah yang sedang di ganyang pembangunan manusia. aku lihat juga kehidupan kucing kesayangan aku. jiwa aku runtun dengan airmata. airmata yang menitis di dalam jiwa rasa. aku termangu sendirian. tanpa kata yang mampu terungkap. tanpa lidah yang mampu berbicara. tanpa apa-apa mampu aku lakukan. kuasa bukan terletak ditangan aku. kuasa Tuhan Yang Esa. kuasa manusia yang memegang. kuasa sendiri yang tertanggung.
di sudut rumah aku berjalan ke dalam hati yang runtun memikirkan nasib keluarga aku di masa hadapan. ku pandang wajah bonda yang gigih menjahit. ku pandang wajah ayah yang kusut memikirkan pelbagai masalah. ku pandang wajah adik-adik aku, dia seperti mengerti tapi dibiarkan ditepi sahaja. aku terpandang wajah kakak aku disudut rumah, dia juga sperti wajah ayah kau. saling tak tumpah. wajahnya memandang adik-adiknya dengan penuh sayang dan upaya. lalu aku merenung wajah sendiri dibalik awangan bayang. aku pandah setiap celah wajah aku dengan cukup teliti dan sempurna. masih ada yang tercela dengan keburukan. aku masih sangsi. bingung. dan kecewa dengan keadaan yang memaksa. keadaan memaksa untuk keluarga aku.
aku semahunya cuba lari dari kepahitan yang tercipta. tetapi aku tidak mahu. aku sedar kadang kepahitan itu adalah kemanisan dalam kehidupan. untuk mencari kemanisan hidup perlu rasai kepahitan. aku terasa aku masih tidak mampu merasa kepahitan itu. aku semacam belum bersedia untuk itu semua. nak atau tidak aku terpaksa. terpaksa menempuh apa jua yang datang dihadapan aku. aku pasrah.
setiap kali aku kembali ke rumah, setiap kali itulah aku akan merintih tentang nasib. malang sungguh. aku tahu aku tak perlu ikut sangat perasan ini. boleh bawa syirik. aku perlu redha dengan ketentuan Ilahi. aku cuba. aku sudah boleh terima. mungkin kerana kematangan pemikiran aku membuatkan aku serba tahu dengan kenaifan hidup. ya. keluarga aku memerlukan kekuatan. aku akan jadi kekuatan itu. kekuatan!

No comments: